• 1399/04/22
  • - تعداد بازدید: 42
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید 19

طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید 19

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید 19 ( به روش الیزا) در مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه – دکتر «یونس قاسمی» معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه از طراحی و ساخت کیت سرولوژی تشخیص بیماری کووید 19 توسط اساتید «دانشکده علوم و فن آوریهای نوین پزشکی» و «دانشکده پزشکی» در شرکت بیوپلاسما «مستقر در مرکز رشد بیوتکنولوژی دانشگاه» خبر داد و گفت: هزینه پروژه طراحی و ساخت این کیت ، از سوی این معاونت و از محل فراخوان اعتبار پژوهشی (گرنت) ویژه کرونا و پس از اخذ تاییدیه کمیته اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی دانشگاه تامین گردیده است.

دکتر قاسمی افزود: سیاست معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه ، حمایت از پژوهش های فناورانه و محصول محور است که در گام اول با هدف پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت در داخل کشور و در گام بعدی با هدف صادرات محصول فناورانه و ارز آوری در نظام اقتصادی کشور، طراحی و اجرا می گردد.

در ادامه ، دکتر «امیر سواردشتکی» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مجری این پروژه تحقیقاتی نیز اعلان کرد: طراحی و ساخت این کیت در قالب یک طرح تحقیقاتی مصوب با سرپرستی این جانب و دکتر «محسن مقدمی» انجام پذیرفته است و در فرآیند اجرای این طرح، دکتر «آفاق معطری» ازگروه ویروس شناسی ، دکتر « بهادر شهریاری راد» از گروه انگل شناسی ، دکتر « زهره مصطفوی پور» از گروه بیوشیمی همکاری  نموده اند.

دکتر «محسن مقدمی» معاون آموزشی دانشگاه و رئیس کار گروه علمی کمیته مقابله با کرونا و از مجریان طرح مذکور توضیح داد: همانگونه که می دانیم به دنبال ابتلا به یک عفونت ویروسی، دو آنتی بادی IgM و IgG می توانند در مراحل مختلف زمانی در خون فرد مبتلا تولید و افزایش یابند. بالا بودن سطح IgM حاکی از مراحل اولیه بیماری و فعال بودن آن و در مقابل بالا بودن IgG حاکی از مواجه فرد با ویروس و ابتلا به بیماری می باشد. کیت الیزای طراحی شده ، قادر به تشخیص این دو آنتی بادی در سرم فرد بوده و در آزمون های غربالگری بیماری کرونا کاربرد دارد. بررسی های اولیه با تعداد قابل توجهی سرم افراد مبتلا به بیماری کووید 19 و سرم افراد سالم نشان دهنده کارایی بسیار خوب این کیت در تشخیص سرولوژیک این بیماری می باشد.

در خاتمه ، دکتر سوار دشتکی ابراز امیدواری نمود که این محصول در آینده ای نزدیک بتواند موفق به اخذ مجوز تولید از مراجع قانونی گردیده و به تولید انبوه برسد.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 26291
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست