• 1400/01/10
  • - تعداد بازدید: 52
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کتاب مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد

کتاب مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد

تجربه ای موفق از تلاش گروهی 40 نویسنده از 15دانشگاه داخلی و خارجی:

کتاب مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شد

کتاب مبانی «ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی» که به مدیریت گروه آموزشی ارگونومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز تهیه و توسط اداره انتشارات معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه چاپ شده است، در آستانه عید سعید مبعث، در آیینی در دانشکده بهداشت، معرفی شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، دکتر«عباس رضائیان زاده»، معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه، گفت: تالیف این کتاب، تجربه ای موفق و الگوی مناسبی از تلاش گروهی 40 نفر از اساتید، دانشجویان مقطع PhD و دانش آموختگان ارگونومی و همچنین بهداشت حرفه ای و ایمنی کار و سایر رشته های مرتبط، از 15دانشگاه داخلی و خارجی، را به نمایش گذاشت.

مدیر گروه آموزشی ارگونومی این دانشگاه نیز توضیح داد: پس از گذشت یک دهه از راه اندازی رشته ارگونومی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، نبود یک کتاب فراگیر برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون متخصصان و دانشجویان این رشته، ما را بر آن داشت تا یک کتاب فارسی مرجع را با استفاده از ظرفیت های علمی شایسته و موجود، تالیف کنیم.

او به عنوان هماهنگ کننده و ویراستار علمی کتاب مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی افزود: در همین راستا، از روزهای پایانی سال 1395 کار گروهی تالیف را آغاز کردیم که پس از چهار سال تلاش علمی سنگین و پیوسته، به ثمر نشست و از این کتاب، در سومین همایش مجازی بین المللی ارگونومی ایران که به تازگی در توسط دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد، رونمایی کردیم.

دکتر«علیرضا چوبینه» بیان کرد: مراحل اجرایی این اثر علمی شامل؛ تعیین فصل های کتاب، تعیین نویسنده هر فصل، دعوت از نویسندگان و جلب همکاری آن ها، تعیین شیوه نامه نگارش فصل، تهیه سیاهه(check list) پیگیری فرآیند نگارش و آماده سازی فصل ها بود.

دکتر چوبینه در ادامه گفت: نویسندگان از مقاله ها و محصولات علمی مرتبط خود نیز در این کتاب استفاده کردند، که بر جذابیت کتاب برای نویسندگان و مخاطبان افزود و همچنین حضور یک استاد در کنار هر دانشجوی نویسنده، فرصت انتقال تجارب(mentorship) و کارآموزی را برای دانشجویان فراهم کرد.

او همچنین ارزیابی پیوسته مطالب دریافتی از نویسندگان و همچنین پرورش یک دستیار جوان از میان اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات علوم بهداشتی را از دیگر ویژگی های برجسته تالیف این کتاب عنوان کرد و گفت: تا کنون بازخوردهای مثبتی را از روند انجام کار و این اثر علمی دریافت کرده ایم.

دکتر چوبینه با اشاره به گسترش سریع محصولات دیجیتال به جایگزینی محصولات چاپی بیان کرد: با وجود ضرورت و مزیت های محصولات دیجیتالی نسبت به آثار مکتوب چاپی، هنوز هم حس و حال یک کتاب چاپی که در دست گرفته می شود و قابل حاشیه نویسی و علامت گذاری و به سادگی قابل استفاده است، از جایگاه خاص خود برخوردار است.

آیین معرفی کتاب 886 صفحه ای و در قطع رحلی مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی، با حضور مولفان کتاب، مدرسان، دانشجویان و دانش آموختگان رشته ارگونومی و همچنین سایر رشته های مرتبط، مسوولان دانشکده بهداشت و رییس اداره انتشارات دانشگاه، همزمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 39134
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست