• 1400/06/29
  • - تعداد بازدید: 54
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

آشنایی با مرکز تحقیقات سیاست گزاری سلامت

آشنایی با مرکز تحقیقات سیاست گزاری سلامت

یافته های پژوهشی، نیاز جدی سیاست گذاران سلامت برای تصمیم گیری منطقی است

از جمله نیازهای سیاست گذاری در عرصه سلامت؛ تولید بومی مستندات مرتبط و به هنگام برای ارایه به سیاست گذاران  است. در زمان تصمیم گیری یا سیاست گذاری، دسترسی به شواهد و مستندات کافی و به روز نیاز است و روش و جمعیت مورد مطالعه نیز باید به گونه ای باشد که بتوان نتایج برآمده از پژوهش را به جامعه تعمیم داد و از آن بهره برد. در غیر این صورت، برخی از تصمیم ها سلیقه ای و با استناد به تجارب سیاستگذار یا کارشناسان مربوط اخذ می شود، در حالی که ممکن است آن موضوع نسبت به پیش، شرایط ملی و بین المللی متفاوتی پیدا کرده باشد. مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت وابسته به پژوهشکده سلامت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در پاسخگویی به همین نیاز، در سال 1388 راه اندازی شد.

مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، شاخص H-Index برابر40، تاکنون دارای 690 مقاله منتشر شده است که  213مورد آن، نتیجه پژوهش های بین المللی است و 7696بار به این مقالات استناد شده است. در سال2020میلادی، تعداد مقالات منتشر شده این مرکز برابر 115عدد است و در خصوص کووید-19، تاکنون 50مقاله منتشر کرده است.

این مرکز  با انتشار 3مجله انگلیسی(مجله الکترونیکی پزشکی شیراز، مجله سلامت مدرسه، مجله سلامت زنان) و 1مجله فارسی(کلید سلامت)، فعالانه در زمینه نشر اطلاعات علمی فعالیت دارد. همچنین کتاب های گوناگونی از جمله «سالنامه مطالعات اجتماعی»، «تغذیه در بیماری های گوارش و کبد»، «بهداشت بهداشت»، «مرور ساختار یافته و متاآنالیز»، «جستاری در پزشک خانواده»، «جغرافیای مشترک: سلامت و علوم انسانی»، «عملیات خوب انبارداری دارو»، «آشنایی با مفاهیم فارماکواپیدمیولوژی»، «بررسی آثار و احوال حکیم قطب الدین شیرازی»، «سالنامه حوادث ترافیک»، توسط این مرکز منتشر شده است.

مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، افزون بر فعالیت های تحقیقاتی، تاکنون 8دوره MPH مجازی سیاست گذاری سلامت و پنج دوره دکترای پژوهشی(PhD by Research) و چهار دوره پسا دکترا(Post doc) را برگزار و تفاهم نامه های همکاری متعددی را با مراکز تحقیقاتی داخلی و خارجی منعقد کرده است.

همچنین این مرکز تاکنون برگزار کننده همایش های سالیانه بین المللی، از جمله 9دوره همایش سلامت زنان، 10دوره همایش حوادث ترافیکی، سه دوره همایش مطالعات اجتماعی و دو دوره همایش فارماکواپیدمیولوژی بوده است.

مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، حسب نیاز در زمان های مختلف کارگروه های ذیل را در جهت تحقق اهداف پیشگفت تشکیل داده است: «سیاستگذاری و مدیریت»، «عدالت در سلامت»، «ترجمان دانش»، «بیماری های غیر واگیر»، «بیماری های واگیر»، «سلامت همراه»، «اپیدمیولوژی دارویی و اقتصاد دارو»، «حوادث ترافیکی»، «سلامت زنان»، «سلامت مدرسه»، «تغذیه جامعه نگر»، «دبیرخانه پایش طرح تحول سلامت»، «مرجعیت بین رشته ای»، «اقتصاد سلامت».

این مرکز تحقیقاتی در مکان دانشکده پزشکی شیراز، واقع در بلوار کریم خان زند واقع شده است و وبگاه آن به نشانی اینترنتی https://health-policy.sums.ac.ir فعال است.

مرکز تحقیقات سیاست گزاری سلامت

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 47241
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست