• 1400/06/29
  • - تعداد بازدید: 38
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

آشنایی با مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه

آشنایی با مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه


توانایی سلول های بنیادی در درمان بیماری های مغز و اعصاب در حال بررسی است

مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، فعالیت خود را زیر نظر معاونت تحقیقات و فناوری این دانشگاه از سال 1393 آغاز کرد.

اهداف کلی این مرکز عبارتند از: 1- اجرای پژوهش های همه گیرشناسی بیماری های مغز و اعصاب 2- اجرای پژوهش های بالینی در زمینه بیماری های مغز و اعصاب 3- اجرای پژوهش های پایه در زمینه بیماری های مغز و اعصاب 4- ایجاد و گسترش همکاری های علمی در سطح ملی و بین المللی 5- آموزش و توانمندسازی پژوهشگران جوان در زمینه بیماری های مغز و اعصاب.

در راستای اجرای پژوهش های بالینی، این مرکز مطالعات خود را بر بیماری های مختلف مغز و اعصاب مانند سکته مغزی، لخته خون سینوس سیاهرگی مغز، مالتیپل اسکلروزیس(MS)، زوال عقل(Dementia) و پارکینسون متمرکز کرده است.

با توجه به میزان بالای بروز بیماری لخته خون سینوس سیاهرگی مغز در کشور و بالاتر بودن آمار مرگ و میر آن نسبت به بسیاری از کشور ها، اجرای یک مطالعه سازماندهی شده برای درمان و پیش آگهی بیماران مبتلا به آن ضروری بود و در همین راستا، سامانه ثبت بیماران مبتلا به این بیماری در استان فارس به همت مرکز  مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی راه اندازی شد.

همچنین با الگو گرفتن از سایر نظام های ثبت بیماری ها در جامعه جهانی و بررسی مطالعات گوناگون، چارچوب این طرح تکمیل شد و با فعال کردن خدمات دهنده(Server)، وارد کردن اطلاعات بیماران در این سامانه (http://icvtr.sums.ac.ir) از ابتدای نیمه دوم سال 1398 آغاز شده است. تاکنون اطلاعات مربوط به حدود 300 بیمار جمع آوری و در نرم افزار وارد شده و از داده های ثبت شده در این سامانه، شش مقاله نیز به چاپ رسیده است.

علاوه بر این، مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی ضمن همکاری بین المللی با مرکز ثبت اطلاعات بیماران مبتلا به سکته های مغزی شریانی(SITS Registry) اطلاعات این بیماران را که به مراکز درمانی آموزشی شیراز مراجعه می کنند در این سامانه به ثبت می رساند. هدف از ثبت اطلاعات، پشتیبانی از کیفیت بالای مراقبت از بیماران سکته مغزی است و همچنین ابزاری است برای سازمان ها و مقامات حرفه ای تا اجرای دستورالعمل های مدیریت سکته مغزی را دنبال و ارزیابی کنند.

هدف اصلی مرکز در پژوهش های پایه، مدل­سازی حیوانی/ سلولی بیماری های نورولوژیک و ارزیابی توانایی سلول های بنیادی در درمان این بیماری هاست. بر این اساس، مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی در دو دوره اقدام به جذب دانشجویان پسادکتری نموده که تاکنون نتایج امیدبخشی در زمینه استفاده از سلول های بنیادی مستخرج از فولیکول موی انسان و موش در مدل های حیوانی سکته مغزی به دست آمده است.

این طرح ها علاوه بر اینکه با حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده، مورد حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و بنیاد ملی نخبگان نیز قرار گرفته اند. همچنین این مرکز با همکاری سایر مراکز تحقیقاتی و موسسات دانشگاهی در زمینه راهنمایی و مشاوره دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد فعال است.

فرای همکاری های کشوری، مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی همکاری های علمی گسترده ای نیز با دانشگاه ریگنسبورگ آلمان دارد که برگزاری وبینار مشترک با این دانشگاه و چاپ 6 مقاله مشترک تنها در یکسال گذشته حاکی این امر است(در آخرین مورد می توان به چاپ مقاله مروری در مجله بسیار معتبر Annual Review of Pharmacology and Toxicology با ضریب تاثیر 13.82 اشاره نمود).

بر اساس پایگاه اطلاعاتی Scopus تا زمان انتشار این خبر، 189 مقاله با نشانی مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی به چاپ رسیده که بیش از 800 بار به آن ها استناد شده است.

سخن آخر، آموزش و توانمندسازی پژوهشگران جوان به عنوان آینده سازان کشور از اهداف اصلی مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی به شمار می رود و از تمام دانشجویان علاقمند دعوت می شود برای اجرای پایان نامه های دانشجویی و مشارکت در طرح های تحقیقاتی مرتبط، به این مرکز واقع در برج پژوهشی محمد رسول الله(ص) و نشانی وبگاه cnrc.sums.ac.ir مراجعه نمایند

مرکز تحقیقات نورولوژی بالینی

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 47240
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست