• 1400/07/04
  • - تعداد بازدید: 61
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

آشنایی با مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه

آشنایی با مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه

داده های بالینی بیماری های هپاتیت، سیروز کبدی و سلیاک ثبت می شوند

مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از سال 1387 تاسیس شد و طبق آخرین ارزیابی ها، هم اکنون در میان مراکز تحقیقات بالینی با بیش از پنج سال فعالیت در این دانشگاه، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این مرکز تحقیقاتی از بخش های: پژوهشی، آزمایشگاه، ثبت نظام مند بیماری های هپاتیت، سیروز و سلیاک و همچنین مرکز بررسی سلامت پارس(کوهورت کوار) تشکیل شده است

بخش پژوهشی: در این بخش، پیگیری و تصویب طرح های پژوهشی مرکز( پایان نامه ای/ غیر پایان نامه ای)، ارزشیابی سالیانه مرکز از سوی وزارت متبوع، پیگیری جذب منابع مالی طرح های پژوهشی داخلی و خارجی صورت می پذیرد.

آزمایشگاه: بخش آزمایشگاه دارای 2عضو هیات علمی است و همه آزمایش های طرح های پژوهشی مرکز توسط کارشناسان انجام می شود.

ثبت بیماری ها(registery):

ثبت بیماری هپاتیت: همه روزه بیماران جدید و قدیمی مبتلا به هپاتیت پذیرش می شوند.

هر بیمار در سامانه مربوط در درمانگاه شهید مطهری به عنوان بیمار هپاتیت ثبت نام شده و مراقبت می شود. همچنین مشاوره های تلفنی و حضوری به بیماران و خانواده های آنها ارایه شده و برای انجام آزمایشات تشخیصی هپاتیت و در صورت نیاز برای درمان، دعوت می شود. کمیته ی هپاتیت نیز با حضور اساتید دانشگاه بر اساس برنامه مدون برگزار می شود.

رجیستری بیماران سیروز

ثبت بیماری سیروز کبدی: از اوایل سال 1395، برای بیمارانی که توسط پزشک فوق متخصص گوارش و کبد معاینه شده اند و مبتلا به سیروز کبدی هستند تشکیل ایپرونده داده می شود. به بیماران مبتلا به سیروز کبدی با توجه به نوع بیماری(B یا C) کتابچه آموزشی داده می شود و تا کنون 300 پرونده مربوط به سیروز کبدی در درمانگاه یادشده پذیرش داده شده است.

ثبت بیماری سلیاک: از آذر ماه 95 آغاز به کار کرد و بیماران صبح یکشنبه ها در درمانگاه شهید مطهری پذیرش می شوند. عضو هیات علمی پرونده بیماران را هر هفته بررسی می کند تا در سامانه کشوری ثبت شوند. تا کنون 69 بیمار پذیرش شده است.

مرکز بررسی سلامت پارس(کوهورت کوار)

در پایان سال 1395، کوهورت کوار به عنوان شاخه ای از کوهورت کشوری پرشین مصوب و در سال 1396راه اندازی شد. در حال حاضر پنج هزار نفر در کوهورت کوار ثبت نام شده اند. این مطالعه در شهرستان کوار در سال 1397 به عنوان برترین مطالعه کوهورت پرشین ایران انتخاب شد. از ابتدای بهمن 1397 مرحله پیگیری شروع شده است. نتایج این کوهورت، تاکنون در مطالعه و مقالات معتبری به چاپ رسیده است.

 

همکاری های بین المللی:

-         مرکز تحقیقات گوارش و کبد، در سال 1398-1397، طرح بین المللی «بررسی ارتباط H-pylori با کانسر معده ( ENIGMA)» را با همکاری پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد تهران و همچنین کشور فرانسه با موفقیت به پایان رسانده است.

-         طرح پژوهشی بررسی فرسودگی شغلی در دستیاران رشته های مختلف تخصصی

-         طرح تحقیقاتی کارآزمایی تصادفی 4 درمان دارویی توام با درمان استاندارد کووید-19 در بیماران بستری در بیمارستان در مقایسه با درمان استاندارد به تنهایی _ کارآزمایی چند مرکزی در ایران(بخشی از مگاترایال SOLIDARITY) در دانشگاه.

مرکز تحقیقات گوارش و کبد

معاونت تخقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 47725
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست