• 1403/07/03
  • - تعداد بازدید: 82
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در یک پژوهش اثرگذار در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بررسی شد

ارتباط شادکامی با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی استان فارس

 

پژوهش های اثرگذار، به عنوان یکی از اولویت های حوزه تحقیقات و فناوری های سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شده است، و در ادامه یکی از محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان مجری یک پژوهش اثرگذار، به معرفی ابعاد این مطالعه تحقیقاتی می پردازد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، این پژوهش کاربردی با عنوان «بررسی ارتباط شادکامی با هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشگاه های علوم پزشکی منتخب استان فارس در سال 1400»، در مرکز تحقیقات سیاست گذاری سلامت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به عنوان یک طرح پژوهشی اثرگذار در سطح دانشگاهی پذیرفته شده است.

مجری این طرح پژوهشی، با اشاره به اهمیت شادکامی یا مثبت اندیشی، در دانشجویان پزشکی به عنوان آینده سازان بدنه نظام سلامت، گفت: شادکامی، یکی از مولفه ‌های عاطفی و شناختی است که از عوامل گوناگون فردی و اجتماعی مانند وضعیت اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی، محیط زندگی و همچنین هوش هیجانی به عنوان برجسته‌ترین عامل احتمالی آن، اثر می پذیرد.

دکتر «سولماز قهرمانی»، افزود: هرچند یکی از پژوهش های ما در گذشته، ارتباط معناداری میان شادکامی با هوش هیجانی و همچنین تنش (استرس) و برونگرایی شخصیت در دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه را نشان داده بود ولی برای تقویت شواهد، پژوهش دوم، در مقاطع تحصیلی بعدی دانشجویان دکترای حرفه ای پزشکی اجرا شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توضیح داد: با توجه به نقش مهم دانشجویان پزشکی در بالین بیماران در بیمارستان ها و برهم‌کنش آنها با محیط پر تنش بیمارستانی و همچنین با هدف ارزیابی عمیق تر عوامل موثر بر چنین ارتباطی، مطالعه دوم با حجم نمونه بیشتر تکرار شد.

دکتر قهرمانی بیان کرد: نتایج این مطالعه، نشان داد که افزون بر هوش هیجانی، تنش (استرس) و برونگرایی شخصیت که در مطالعه پیشین نیز اثرگذاری آنها تایید شده بود، دیگر عوامل شامل جنسیت مذکر و فرسودگی شغلی نیز بر روی شادکامی دانشجویان بالینی اثرگذار بودند، به طوری که هوش هیجانی بالاتر و برونگرایی با سطح شادکامی بالاتر، و تنش با شادکامی پایین تر ارتباط داشت و همچنین دانشجویان بالینی مذکر و دانشجویانی که فرسودگی شغلی نداشتند، شادتر بودند.

این پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین گفت: نتایج دو طرح یادشده در اختیار معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه قرار داده شد و در نشست های مشترک، ضمن بحث و تبادل نظر، نتایج این دو مطالعه برای تهیه بروشور، نماهنگ و پادپخش، در اختیار کارشناسان معاونت و برای اجرای کارگاه های آموزشی در این زمینه، در اختیار روانشناسان اداره مشاوره آن معاونت قرار گرفت.

دکتر قهرمانی با سپاس از همکاران هر دو طرح و نیز دانشجویان پاسخگو در این دو مطالعه، اظهار امیدواری کرد که طراحی و اجرای مداخلات موثر با توجه به نتایج این دو طرح و طرح های آتی در سطح دانشگاه و وزارت بهداشت، منجر به شادکامی، بهزیستی، عملکرد شغلی بهتر پزشکان و در نتیجه ارتقای مراقبت از بیمار شود.

او با تاکید بر ضرورت توجه پزشکان به سلامت و بهزیستی خود، در کنار ارایه خدمت و سلامتی بیماران، گفت: پیشنهادات برای طراحی مداخلات، بیشتر متمرکز بر مداخلات کاهش دهنده تنش است که به دانشجویان پزشکی کمک می کند تا زندگی شادتری داشته باشند.

به گفته ی این پژوهشگر دانشگاه، در مداخلات آینده، بهتر است دختران دانشجو، افراد درونگرا و افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند به عنوان جمعیت هدف انتخاب شده و همچنین هوش هیجانی، به عنوان موثرترین پیش بینی کننده شادکامی در دانشجویان پزشکی بالینی، در برنامه‌ریزی ها لحاظ شود.

گزارش کامل پژوهش نخست که در مقاله ای به زبان انگلیسی در مجله "Korean Journal of Medical education " منتشر شده است اینجا و گزارش کامل پژوهش دوم که در این خبر به آن پرداختیم، در مقاله ای به زبان انگلیسی در مجله "Health Science Reports" منتشر شده که اینجا قابل مشاهده است.

پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 109090
متن استاتیک شماره 75 موجود نیست