• 1400/07/12
  • - تعداد بازدید: 37
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

برگزاری هجده کارگاه توانمندسازی پژوهشگران در نیمه نخست امسال

برگزاری هجده کارگاه توانمندسازی پژوهشگران در نیمه نخست امسال

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه گزارش داد:

برگزاری هجده کارگاه توانمندسازی پژوهشگران در نیمه نخست امسال

مدیریت اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه، در راستای افزایش دانش و توانمندی دانشگاهیان در عرصه پژوهشی، تعداد 18کارگاه آموزشی را به صورت مجازی و رایگان در سطح کشوری و بین المللی، در نیمه نخست سال1400، برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، به گفته­ی مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی دانشگاه: در حوزه این مدیریت، گروه کتابخانه و تامین منابع اطلاعات به همراه گروه علم سنجی و پایش، 13کارگاه و گروه ترجمان دانش نیز 5 کارگاه آموزشی را در مدت پیشگفت برگزار کردند.

دکتر«پیوند باستانی» افزود: شرکت­کنندگان در این کارگاه های آموزشی، شش هزار نفر از مدیران ستادی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها، کارشناسان پژوهشی و کتابداران، دانشجویان و دانش آموختگان رشته های تحصیلی علوم پزشکی و سایر علاقه مندان، از داخل و خارج کشور بودند.

وی ضمن قدردانی از راهنمایی ها و حمایت های معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه برای برگزاری این برنامه ها، بیان کرد: اطلاع رسانی، نام نویسی و ارایه گواهی کارگاه های آموزشی برگزار شده، در سامانه کارگاه های پژوهشی و رویدادهای معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه به نشانی اینترنتی https://events.sums.ac.ir صورت پذیرفته است.

کارگاه های آموزشی گروه ترجمان دانش

دکتر باستانی در خصوص کارگاه های آموزشی گروه ترجمان دانش، توضیح داد: عنوان این کارگاه ها؛ «تصمیم گیری و سیاست گذاری مبتنی بر تحقیقات سلامت با رویکرد انتشار پیام و نتایج پژوهش» بود که به درخواست و  همکاری دانشگاه های علوم پزشکی بیرجند، لرستان، اهواز، خراسان شمالی و یاسوج  با هدف توانمندسازی مدیران ستادی و کارشناسان دانشگاه های یادشده برگزار شد.

وی به عنوان مدرس این دسته از کارگاه های آموزشی افزود: در این برنامه ها، فراگیران با مفهوم سیاست گذاری های آگاه از شواهد و مبتنی بر شواهد، فرایند سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد، مفهوم ترجمان دانش، مدل های ترجمان دانش، شناسایی مخاطب، نحوه تدوین پیام و همچنین خلاصه و سند سیاستی، آشنا شدند.

کارگاه های آموزشی گروه کتابخانه و تامین منابع اطلاعات و گروه علم سنجی و پایش

رییس گروه کتابخانه و تامین منابع اطلاعات و کارشناس مسوول گروه علم سنجی و پایش دانشگاه نیز در خصوص کارگاه های آموزشی برگزار شده از سوی این دو گروه، گفت: در حوزه مرجع نویسی، فراگیران با شرکت در کارگاه های «مرجع نویسی با نرم افزار EndNote» و «مرجع نویسی با نرم افزار Mendeley» با این حیطه آشنا شدند.

دکتر«نیلوفر برهمند»، پایگاه های اطلاعاتی علمی را از جمله موضوعات مهم آموزشی برشمرد که سه کارگاه با عناوین؛ «آشنایی با مفاهیم و اصول  جستجو در پایگاه های اطلاعاتی»، «جستجوی شواهد بالینی در پایگاه Pubmed» و «جستجو در پایگاه Scopus» را به خود اختصاص داد.

وی، با اشاره به اختصاص بیشترین تعداد کارگاه های آموزشی به موضوع مطالعات ثانویه، ادامه داد: «آشنایی با انواع مطالعات مروری»، با همکاری دانشگاهMonash  استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی لرستان، «جستجوی مقالات و شواهد وارد شده در مقالات مرور ثانویه و بررسی وضعیت Altmetric مقالات منتشر شده»، «جستجوی تخصصی مقالات برای نگارش مقالات مرور نظام مند» و «آشنایی با Meta-analysis»، بخشی از کارگاه های برگزار شده در این زمینه بود.

دکتر برهمند بیان کرد: دو کارگاه آموزشی برگزار شده نیز به مطالعات ثانویه در دو حوزه اختصاصی از دانش پرداخت که شامل «مرور نظام مند در علوم توانبخشی» و «مرور نظام مند در مطالعات اقتصاد سلامت» بود.

کارشناس مسوول گروه علم سنجی و پایش دانشگاه ادامه داد: دو کارگاه نیز در حیطه علم سنجی، با عناوین «آشنایی با عوامل مؤثر بر افزایش میزان استناد به مقالات علمی» و «آشنایی با سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی و نمایه های علمی» برگزار شد.

دکتر برهمند که خود نیز از ارایه کنندگان مطالب آموزشی این کارگاه ها بود، از همکاری دیگر مدرسان، شامل؛ دکتر«عباس رضائیان زاده»، دکتر«فرهاد فاتحی»، دکتر«مهناز صمدبیک»، دکتر«محمد تقی کریمی»، دکتر«عبد الصالح جعفری»، دکتر«زهرا  یوسفی»، «زهرا جلالی»، «آفتاب قدیمی»، «سارا کریم زاده»، «زکیه تاج الدینی» و «مژگان همتی» سپاسگزاری کرد.

 

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 48205
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست