• 1399/04/22
  • - تعداد بازدید: 37
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ضرورت ثبت مطالعات کارآزمایی بالینی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، از ضرورت ثبت مطالعات کارآزمایی بالینی در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران، قبل از اجرای آنها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه- دکتر «یونس قاسمی»، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه اظهار داشت: مطابق اعلان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع، از ابتدای سال 2021 میلادی، امکان ثبت کارآزمایی های بالینی هایی که ازقبل انجام شده و یا درحال اجرا می باشند و در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران (IRCT) ثبت نگردیده اند،وجود ندارد. لذا مجریان اصلی کارآزمایی های بالینی که تا کنون به هر دلیلی بدون اخذ مجوز از IRCT پژوهش خود را آغاز کرده و یا به اتمام رسانده اند، باید در اسرع وقت و قبل از پایان سال میلادی جاری جهت ثبت کارآزمایی خود و درخواست کسب تاییدیه به سامانه این مرکز مراجعه نمایند.

دکتر قاسمی افزود: با توجه به اینکه طبق دستورالعمل صادر شده از سوی کمیسیون نشریات وزارت بهداشت به سردبیران کلیه ی مجلات علمی و پژوهشی معتبر و دارای مجوز کشور، چاپ مقالات علمی منوط به داشتن کد اختصاصی کمیته اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی بوده و نیز در مواردی که نوع مطالعه پژوهشی از جنس کارآزمایی بالینی باشد، اخذ کد ثبت در IRCT الزامی است، پیش بینی می شود برخی از کارآزمایی های بالینی ارزشمند انجام شده و یا در حال اجرا و مقالات منتج از آنها که فاقد کد IRCT می باشند، در هنگام انتشار دچار مشکل شوند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه اظهار امیدواری کرد که اعضای محترم هیات علمی، پژوهشگران و دانشجویانی که مراحل پایان نامه خود را می گذرانند، با توجه کامل به این موضوع و اخذ به موقع تاییدیه مرکز ثبت کارآزمایی بالینی ایران، احتمال موفقیت در پذیرش مقالات خود در مجلات معتبر علمی را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که مشخصات یک کارآزمایی بالینی که نیازمند ثبت در مرکز ثبت کارآزمایی بالینی می باشد، در تارنمای سازمان بهداشت جهانی به آدرس www.sho.int/ictrp ذکر گردیده و به پژوهشگران توصیه می شود آن را مطالعه نمایند.

پایان خبر.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 26274
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست