• 1400/03/02
  • - تعداد بازدید: 34
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

یک بیماری ژنتیکی و ژن عامل آن توسط پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز کشف شد

یک بیماری ژنتیکی و ژن عامل آن توسط پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی شیراز کشف شد

طبق اعلام مدیریت گروه آموزشی ژنتیک پزشکی دانشگاه، دکتر «مهدی دیانت پور» عضو هیات علمی این گروه، موفق به معرفی یک نشانگان(syndrome) جدید ژنتیکی و کشف ژن عامل آن شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، معاون تحقیقات و فناوری این دانشگاه، گفت: در این تحقیق با بررسی دو کودک دارای اختلالات اسکلتی شدید، کوتاهی قد و عقب ماندگی ذهنی و حرکتی و با کمک روش پیشرفته نسل جدید تعیین توالی(Whole Exome Sequencing)، برای نخستین بار جهش در ژن TMEM251 به عنوان عامل این نشانگان شناسایی شد.

دکتر«عباس رضائیان زاده» توضیح داد: پژوهش یادشده با همکاری دکتر «حمیدرضا فروتن» از گروه آموزشی جراحی اطفال، دکتر «محمدعلی فقیهی» و «محمد علی فراز فرد» از مرکز ژنتیک دکتر فقیهی، به همراه پژوهشگرانی از دانشگاه کارولینسکای سوئد، دانشگاه هلسینکی فنلاند و دانشگاه پنجاب پاکستان انجام شده است.

دکتر رضائیان زاده افزود: مقاله مربوط به این پژوهش، با عنوان Biallelic TMEM251 variants in patients with severe skeletal dysplasia and extreme short stature در ژورنال Human mutation به چاپ رسیده است.

  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبری : 41862
کلیدواژه

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن استاتیک شماره 75 موجود نیست